Leren
Wat is nu de meerwaarde van e-learnings en vormen van blended learning in je opleidings- en of trainingsaanbod? En wat betekent dit voor je docenten, trainers en opleiders?
Ik geloof dat ICT, specifiek de inzet van e-learnings en blended leertrajecten, een goed middel zijn om mensen op een andere manier te laten leren. Een middel dat ervoor zorgt dat je beter aansluit bij de motivatie en leerbehoefte van mensen, dat mogelijkheden schept om mensen tijd- en plaats onafhankelijk te laten leren, dat het rendement van je leeractiviteiten kan vergroten. Waarom? Om mensen te helpen professioneler te werken. Ontwerpen van dit soort trajecten vraagt om specifieke deskundigheid.
In de praktijk is het gebruik maken van de verschillende mogelijkheden die online leren en blended learning bieden, lastig. Het vraagt om een andere visie op leren en om een andere didactiek. Trainers, docenten en opleiders ervaren hobbels op de weg; zoals het niet goed weten wat de mogelijkheden zijn, onvoldoende vertrouwen hebben in de eigen technische kwaliteiten en onvoldoende vaardig zijn in een andere didactiek. Inzetten van e-learnings en blended leertrajecten stopt daarom niet bij een goed ontwerp. Het vraagt ook om training van je docenten, trainers en opleiders.